Den store visitkort guide - overlever dit visitkort skraldespandstesten?
×

Fejl

[OSYouTube] Alledia framework not found

Den store visitkort guide - overlever dit visitkort skraldespandstesten?

Rune Breinholt Andersen
Denne artikel er skrevet 30/07/2014 af
Rune Breinholt Andersen
Senior Designer & Kreativ Direktør

Den store visitkort guide - overlever dit visitkort skraldespandstesten?

Nu da alle virksomheder er på de sociale medier, er det så slut med de fysiske visitkort?

Bestemt ikke!

Hvis du skal til kundemøde, netværksmøde, messe eller lignende husker du vel at tage dine visitkort med?

Det håber jeg!

Indholdsfortegnelse:
Papirvisitkort er sjældent den rigtige løsning
Hvilke informationer skal være på et visitkort?
Læsbarhed
Størrelsen på visitkortet
Husk den røde tråd
Portrætter på visitkort?
Billeder på visitkort?
QR koder på visitkort
Generelle råd

Vil du have et spændende visitkort, der ikke ender i skraldespanden? Få inspiration til dit nye visitkort lige her! (gratis)

Nej tak, mit visitkort må gerne ende i skraldespanden

Fysiske visitkort er stadig en vigtig del af din markedsføring, og du har mulighed for at efterlade modtageren med et bedre indtryk af dig og din virksomhed. Det handler om branding og i sidste ende højne muligheden for at skabe salg.

Papirvisitkort er sjældent den rigtige løsning

Hvor mange visitkort har du set og modtaget i papirform?

Mange, ikke sandt?

En af de nemmeste og bedste måder at skille dig ud fra dine konkurrenter, eller bare gøre mere opmærksom på dig selv er, at vælge et andet materiale end papir.

Jeg har designet visitkort i plastik, metal og træ. Når kunderne har delt deres visitkort ud, har de fået ekstra meget opmærksom pga. det "alternative" materiale.

Det har også resulteret i mange positive tilbagemeldinger fra deres kunder.

Men hvorfor er det bedre at vælge et andet materiale?

Det er simpelhen fordi vi bliver overrasket! Overrasket over at modtage noget, mærke noget i hånden som vi ikke er vant til.

Det er følesansen der er i spil, og når den bliver udfordret bliver man ekstra opmærksom.

Det betyder at modtageren af visitkortet, din potientielle kunde, husker dig bedre end dine konkurrenter.

Her er bl.a. en video af Martin Lindstrøm som fortæller omkring sit eget visitkort:

Hvilke informationer skal være på et visitkort?

De allervigtigste informationer der skal være synlig på dit visitkort, er:

  • Navn
  • Kontaktoplysninger

Husk, man handler med personer og ikke med virksomheder, derfor er dine egne kontaktoplysninger de vigtigste.

Dit logo skal også være synlig, og her er det selvfølgelig vigtigt at du har et logo der sender de rigtige signaler og underbygger dine virksomheds værdier.

Husk en synlig hjemmeside adresse, alternativ bag på visitkortet.

visitkort-ltm-blog

Læsbarhed

En af de klassiske fejl der begås er, at skrifttyperne bliver for lille. Det bliver svært at læse hvad der står på dit visitkort. Det er en hindring for potientielle kunder og kan i værste fald betyde, at de ikke kontakter dig og dit visitkort ender i skraldespanden.

Godt råd: Hvis du selv sidder og designer dine visitkort, så print dem selv ud på din printer inden du sender dem til tryk. Dermed kan du nemt tjekke om størrelse er stor nok til at læse. Personligt laver jeg aldrig kontaktinformationer mindre end 7,5 pkt. Husk godt med linjesafstand, så det er nemt at afskille linjerne fra hinanden og gøre det mere letlæselig.

Størrelsen på visitkortet

Standard størrelsen på visitkort er 85 x 54 mm og min anbefaling er, at holde sig til dette format.
Det passer ind i det fleste steder, både i din pung, så du nemt kan have dem med dig. Men også hos kunden, som mange gange samler visitkort i nogle standardholdere, og det vil være synd hvis dit visitkort blev smidt ud, fordi det ikke lige passer ind.

Du kan også downloade vores skabelon til visitkort, så du nemt selv kan lave dit visitkort.

Skabelonen til visitkort kræver Adobe Indesign.

Husk den røde tråd

Når du designer dine visitkort skal du huske at tage højde for, at designet er i samme stil med resten af din virksomheds identitet, så der bliver skabt en rød tråd. Det gælder bl.a. skrifttyper og farver.

Hvis du ikke allerede har valgt en skrittype, der er gennemgående i din markedsføring, så er det nu du skal vælge. Det er vigtigt at skrifttypen stilmæssig matcher dit logo. Du kan finde en masse inspirerende skrifttyper på myfonts.com eller læse vores blogindlæg omkring de bedste skrifttyper i 2014.

Når vi kommer til farverne på dit visitkort, er det en god idé, at benytte farver i dit logo til at fremhæve elementer. Det kan fx. være telefonnummer, e-mail adresse eller din hjemmesideadresse.

Portrætter på visitkort?

Mange spørger mig om man skal have et porttrætfoto på sit visitkort.

Min personlige holdning er nej.

Jeg plejer altid at svarer:

"Hvis modtageren af visitkortet ikke kan huske dig og din virksomhed, så har du ikke gjort et godt nok indtryk".

Jeg har selvfølgelig lavet visitkort hvor kunden ønsker portrætter, men så også anbefalet det på en utraditionel måde.

Eksempel på dette er dette plastik visitkort til OptimumIT:

plastik-visitkort-optimumit

Billeder på visitkort?

Det fungere meget sjældent med billeder på visitkort. Dels fordi det i langt de fleste tilfælde sænker kvaliteten af visitkortet, men også fordi det sjældent er nødvendigt med et billede.

Hvis du insisterer på, at der skal være et billede på, så vil jeg anbefale en professionel fotograf til at tage billederne.

Jeg har herunder vist et eksempel for vores kunde HB Products:

visitkort-hbproducts

QR koder på visitkort

Kort og godt: Drop det!

Jeg må dog erkende, at jeg har lavet QR koder på visitkort, men har desuden også tracket antal scanninger via af QR koder, for at tjekke på hvor mange der egentlig scanner dem.

Og resultatet generelt for de kunder der har QR koder på visitkort er, at de meget sjældent bliver scannet.

Selve teknologien er ikke slået nok igennem herhjemme, som den er i fx. Asien og efter min vurdering så kommer det heller ikke til at ske.

Hvis du alligevel ønsker at anvende en QR kode på dit visitkort, så skal der være noget ekstra værdi for modtageren. Det kan være at deltage i en konkurrence, downloade en e-bog, se en præsentationsvideo af din virksomhed eller andet. Husk at gøre ekstra opmærksom på, hvad man får ud af at scanne QR koden.

Generelle råd

  • Kontakt en grafiker eller en trykker for at vælge det bedste materiale til dit visitkort
  • Hold visitkortet så enkelt som muligt, skær unødvendige info væk
  • Send visitkortet til nogle eksisterende kunder, og få deres mening inden det bliver trykt

Hvis du følger mine råd, så er der stor sandsynlighed for at dit visitkort ikke ender i skraldespanden. Bemærk at det kræver selvfølgelig også et pænt design af visitkort.

Hvis du har brug for ekstra råd eller en ekspert til at designe og layoutet dine visitkort, er du meget velkommen til at kontakte mig på 71 99 06 99 eller via vores kontaktformular.

Vil du have et spændende visitkort, der ikke ender i skraldespanden? Få inspiration til dit nye visitkort lige her! (gratis)

Nej tak, mit visitkort må gerne ende i skraldespanden

Rune Breinholt Andersen

Skriv til RUNE
Rune Breinholt Andersen

Når du skal vælge et webbureau, står du i et dilemma – ikke kun i forhold til løsningen, kvaliteten og prisen på dét dit webbureau skal levere. I virkeligheden står du i et dilemma mellem hvad der nødvendigt, og hvad der er belejligt for din virksomhed. Dilemmaet omhandler dét, der er nødvendigt at gøre for at opnå resultaterne, du ønsker, og hvad…

I alle brancher er der myter, rygter og spørgsmål, der sjældent bliver besvarede eller afmystificerede. De lever videre i årevis, til de bliver antagelser a la ’Såden er det bare’. Det gælder også for os i webbureau-branchen. Derfor vil vi besvare 4 af de spørgsmål, som vi ofte hører fra kommende kunder og samarbejdspartnere, før de lærer os at kende. Vi kan…

Du kan investere nok så mange penge i din markedsføring, men uden gode Call to Actions risikerer du at sende kunderne væk. Så har du ikke mulighed for at for at påvirke deres beslutninger senere. Gode Call to Actions inviterer dine besøgende til at udføre en handling. Denne handling gør, at de går fra at være besøgende til kunder eller mulige leads,…